2013. június 13., csütörtök

Egy karatebajnok elméről

Mik az esélyei a nem olimpiai sportágaknak? Mit jelent megnyerni a Világjátékokat? Mi a helyzet a karate sportban Magyarországon? Hogyan áll össze a tanulás az élsportolással? A témát a világjátékok győztes karatézóval, S. Kovács Ádámmal jártam körül.

Legnagyobb eredményed a 2009-es Világjátékok győzelem volt. Mit kell tudni a Világjátékokról, miben különbözik az olimpiától?
Azt szoktuk mondani, hogy a Világjátékok a nem olimpiai sportágak olimpiája. Ezt az eseményt is 4 évente rendezik meg, mindig a "nagy" olimpiát követő évben. Az egyik nagy különbség, hogy míg az olimpiára új létesítményeket kell építeni a rendezés jogát elnyerő országnak, a világjátékok versenyszámait rendezhetik már meglévő létesítményekben. A versenyzőknek kvalifikálni kell magukat, hogy részt vehessenek a játékokon. Néhol egyszerűbb, máshol komolyak a kijutás feltételei. Nálunk karatéban, súlycsoportonként 8 versenyző indulhat összesen a világból. Nekünk nagyon nehéz a kvalifikáció, mert a világjátékokat megelőző világbajnokság első három versenyzője és az aktuális öt kontinens bajnok vehet részt. Így tevődik össze a 8 fő. Ami még különbség, hogy a Világjátékokat nem követi akkora média és sajtóérdeklődés, mint a nagytestvért. És sajnos az eredmény utáni díjazás is csak apró töredéke az olimpiai jutalmaknak. Több olyan sportolóval és újságíróval beszéltem, akik részt vettek olimpián és világjátékokon is, az ő véleményük szerint nagyon hasonló a két esemény, talán a világjátékok inkább csak a spotról szól, ellentétben az olimpiával, ami üzletről, szponzorokról, doppingról és persze sportról is.

Mit jelentett megnyerni a Világjátékokat? Szenzációnak számított ez 2009-ben?
Először 2005-ben sikerült kvalifikálnom magam, de sajnos ott a vártnál gyengébben szerepeltem, 5. lettem. Nagyon igyekeztem élni a második lehetőséggel és sokkal jobban szerepelni. Ez szerencsére sikerült. Nyerni mentem ki és teljesítettem a kitűzött célt. Nagyon örültem a győzelemnek. Nem mondanám, hogy szenzációnak számított, mert esélyesként utaztam ki, mivel a világjátékok előtti évben a világbajnokságon második voltam, pedig a teljesítményem alapján nyernem kellett volna, de sajnos a bírók és a sportpolitika ezt nem engedte. A világjátékok feledtette velem a korábbi negatív élményt és nagyon boldog voltam, hogy képes voltam elhozni a 80 fős magyar delegáció egyetlen aranyérmét.



Hogy jött a karate? Más sportokat is kipróbáltál?
Szüleim több sportágra is beírattak kiskoromban. Úsztam, teniszeztem, és karatézni is elvittek, de onnan sírva rohantam ki 5 perc után. Aztán 9 éves koromban én kértem meg a szüleimet, hogy mégis vigyenek el karatézni, mert szeretném megvédeni magamat. Aztán a karatéból szerelem lett, amely még 23 év, rengeteg edzés és verseny után is tart.

Ha karate, akkor Magyarországon a te neved ugrik be elsőként az embereknek. Jelenleg mivel foglalkozol a sportágon belül?
Az utóbbi másfél évben már nem nagyon versenyeztem. Kicsit elfáradtam a 16 év válogatottságban. Családot alapítottam, gyerekeim vannak, megváltozott a fontossági sorrend. Ezek mellett sajnos a hazai körülmények sem kedveztek, mert nehéz anyagi körülmények között van a sportág, és a klubom. Továbbra is edzek, van pár edzőtársam, akikkel közösen tréningezünk és gyakran tartok szemináriumokat, edzőtáborokat, általában külföldön.

Mi volt pályafutásod legjobb, legkedvesebb élménye?
Nem nagyon tudnék kiemelni egy-egy eseményt, de rengeteg pozitív élménnyel lettem gazdagabb az utazgatások, edzőtáborozások alatt.

Mi volt pályafutásod legviccesebb sztorija?
Amikor még fiatal versenyző voltam, akkor előfordult az egyik versenyen, hogy véletlenül kétszer írtak be az indulók listájára. Furcsa volt, hogy többet kellett mérkőznöm, mint a többieknek, de az elődöntőben, amikor saját magammal kellett volna megküzdenem, akkor már tudtuk, hogy valami nem stimmel.

Van babonád, különleges felkészülési szokásod, amit minden verseny előtt megcsinálsz?
Sok ilyen van. Az évek során kialakult egy rutin, ami szerint készülök a versenyeken a mérkőzésekre. Szeretem ezekhez tartani magam, bár az utóbbi években próbáltam lefaragni ezekből, mert már túl sok ilyen dologra kellett figyelnem. Hogy egy példát is mondjak, a versenyeken általában már az előző napon megvan a sorsolás, de én babonából (és hogy ne idegeskedjek) sosem szoktam megnézni, csakis a verseny reggelén. Ja, és borotválkozni sem szoktam a versenyt megelőző pár napban.

Van álmod, amit még szeretnél elérni a karatéval kapcsolatban?
Azt hiszem, hogy elégedett lehetek a karate pályafutásommal. A World Karate Federation 40 éve rendez hivatalos világbajnokságokat, és mindeddig én vagyok az egyetlen magyar férfi, akinek sikerült a dobogóra állni. Nem is egyszer, hanem többször. Boldog vagyok, hogy ez sikerült, ha indulok még versenyeken, akkor szeretnék továbbra is sikeres lenni, de ha nem indulok, akkor így is szép pályafutást mondhatok magaménak.

Mostanában a brazil jiu jitsuban is kipróbáltad magad. Miben különbözik a karatétól?
Azon kívül, hogy küzdősport mindkettő, nem sok mindenben hasonlítanak. A karate az állóharcra összpontosít, ütések, rúgások és lábsöprések vannak benne. A jiu-jitsuban állásból csak dobásokat alkalmazunk, de főként a földharc elemekre, technikákra tanít meg ez a harcművészet.

Harsányi Gergőhöz hasonlóan tagja vagy a Sportos Elméknek, akik a tanulás és sportolás együttes fontosságára hívják fel a figyelmet. Mit jelent ez számodra?
Nagyon örülök és büszke vagyok, hogy egy ilyen kiváló társaság tagja lehetek. Szeretnénk különös hangsúlyt fektetni arra, hogy mennyire fontos a tanulás is a sportolás mellett. Ezen kívül pedig felhívni a figyelmet arra, hogy sok tanult, értelmes sportoló van ebben az országban.

Mit gondolsz az aktív sportolás befejezése utáni időszakról, miben gondolkozol?
Több elképzelésem is van a folytatást illetően. Mindenképp szeretnék a sportban maradni, nyitni egy iskolát, ahol tovább tudom adni a tudásomat. Ezek mellett a televíziózás, műsorgyártás (főleg sporttal kapcsolatos) is érdekel és foglalkoztat.


Amit Ádámról még tudni érdemes:
Iskolái:1999– 2004 University OF Hertfordshire- School of Economic Studies- Budapest
1995- 1996 Carmel College High School – Oxfordshire, Egyesült Királyság
Legfőbb eredményei: World Games (Világjátékok) 1. hely- Kaoshiung, Taiwan 2009
WKF felnőtt Világbajnokság 2. hely- Monterrey, Mexikó 2004
WKF felnőtt Világbajnokság 2. hely- Tokyo, Japán 2008
WKF felnőtt Világbajnokság 3. hely- Belgrád, Szerbia 2010
WKF junior Világbajnokság 1. hely- Athén, Görögország 2001
EKF felnőtt Európa Bajnokság 3. hely- Stavanger, Norvégia 2006
EKF felnőtt Európa Bajnokság 3. hely- Athén, Görögország 2010
EKF junior Európa Bajnokság 2. hely- Nicosia, Ciprus 2001
Shito-ryu Világbajnokság 1. hely- Karlstad, Svédország 2003
12x Felnőtt Magyar Bajnok
Elismerései: A Magyar Karate Szakszövetség Év Sportolója (2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2008, 2009, 2010)
Magyar Köztársasági kitüntetés
Magyar Sportért Aranyérem

Nemzeti Sportszövetség “Év Sportolója 2009"

(Megjelent: GT-times, 2013 február)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése