Manapság
mindenki fent van a közösségi oldalakon, és ez a sportolókkal sincs másképp.
Legyenek Olimpián, vagy VB-n, akkor is posztolnak, megosztanak, bejelentkeznek.
Ki, hogyan, és mire használja a Facebook és a közösségi média által nyújtotta
lehetőségeket?
A közösségi médiában való részvétel a kommunikáció
költségkímélő és hatékony módszere, az imázsépítés kiváló eszköze. A legnagyobb
sztárok is megjelentek az oldalakon, így növelve rajongótáborukat,
ismertségüket. A sportvilág népszerű Facebookozói kivétel nélkül a
labdarúgáshoz köthetőek. A legnépszerűbb sportoló C. Ronaldo 56,4 millió
rajongóval, őt követi Messi 44,3 millió és Beckham 25,9 millió rajongóval. Elképesztő
adatok, főként annak tükrében, hogy az NBA, vagy NFL bajnokságaiban szereplők
meg sem közelítik ezeket a számokat. A teljesebb kép érdekében Tiger Woods 2,7
millió, Federer 12,5 millió, Michael Phelps 7,3 millió, LeBron James pedig 13,8
millió rajongóval rendelkezik 2013.04.13-án.
Hogyan
használják? Nem a márkanevet (klubcsapatot, sportolót) promotálják, illetve nem
a jegy, a merchandising eladásokat és reklámokat erőltetik, hanem az
úgynevezett „game day experience”, azaz a mérkőzés élménye felé terelik a
megjelenéseket. A meccsnapi atmoszféra, a lejátszott zenék listája, a
mérkőzések előtti rituálék, öltözőjelenetek, pillanatképek a hotelből, vicces
anekdoták a pályáról, mind-mind, olyan emocionális tényezők, amik valóban
érdeklik a szurkolókat és nem a marketingre hegyeződnek ki. Ezek mellett
megjelennek a hétköznapi, családi, baráti környezetben töltött idő bejegyzései
is, például gyakran a Facebookon jelentik be gyermekük születését, vagy
posztolnak finom ételekről. Sokszor megjelenítik jótékonysági tevékenységüket,
tesznek fel képeket beteg gyerekekkel való találkozásokról, amik persze csak
erősítik a szimpátiát. Természetesen jelen vannak a reklám célú bejegyzések is,
amikor aktuális csukájukat, futócipőjüket, vagy sportfelszerelésüket
reklámozzák, de mivel ezek arányosan oszlanak meg az előzőekkel, egyáltalán nem
zavaróak.
Nem
csak márkaépítésre, hanem információszerzésre is használható a közösségi média,
hisz valós időben tudhatunk meg információt a sportolókról, nem kell megvárni a
hírügynökségek jelentéseit. Ma már a sportsajtó is figyelemmel kíséri a
közösségi médiát és hivatkozik rá, egyre többször találkozhatunk a következő
kifejezéssel híradásokban: „jelentette be, közölte xy a Facebook oldalán”.
Magyarországon
borús a kép, nagyon kevés sportolónk használja tudatosan a web2-es
lehetőségeket, pedig ma, az okostelefonok világában nem jelenthet gondot az
edzések, edzőtáborozások, versenyek, meccsek, élmények megosztása. Arról, hogy
profi kommunikációs vagy menedzseri stáb dolgozna a sportolókkal, még ritkább
esetekben beszélhetünk sajnos.
Olimpikonjaink
közül Berki Krisztián építkezik a legtudatosabban, a Felix Promotion ügynökség
segítségével alakította ki hivatalos Facebook oldalát, 17 ezer rajongója van.
Jakabos Zsuzsanna szintén jól sáfárkodik hírnevével, 28 ezer rajongót gyűjtött.
A focistáink közül Dzsudzsák Balázs vezeti a rangsort 75 ezer lájkolóval,
mellette dolgozik menedzseri stáb, míg Szalai Ádám 25 ezer rajongóval
rendelkezik.
A
social média zászlóshajója egyértelműen a Facebook, azonban a Twitter (inkább
Amerikában) és a Youtube is egyre inkább a felismert és kihasznált lehetőségek
kategóriájába tartozik a sportklubok életében. A sportolók láthatóan úgy
használják a közösségi médiát, mint bárki más, csak nagyobb publicitást kapnak,
mint egy átlagos felhasználó. Az viszont érezhetően nagyon fontos, hogy jól
kezeljék oldalaikat, mert akkor szívesen követik őket a felhasználók, és ez
népszerűségüket is növeli, amellett, hogy a szponzoroknak egy plusz aktív
felületet jelentenek.
(megjelent: BME-GT-times, május)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése