2013. június 13., csütörtök

Sport a közösségi médiában

Manapság mindenki fent van a közösségi oldalakon, és ez a sportolókkal sincs másképp. Legyenek Olimpián, vagy VB-n, akkor is posztolnak, megosztanak, bejelentkeznek. Ki, hogyan, és mire használja a Facebook és a közösségi média által nyújtotta lehetőségeket?

A közösségi médiában való részvétel a kommunikáció költségkímélő és hatékony módszere, az imázsépítés kiváló eszköze. A legnagyobb sztárok is megjelentek az oldalakon, így növelve rajongótáborukat, ismertségüket. A sportvilág népszerű Facebookozói kivétel nélkül a labdarúgáshoz köthetőek. A legnépszerűbb sportoló C. Ronaldo 56,4 millió rajongóval, őt követi Messi 44,3 millió és Beckham 25,9 millió rajongóval. Elképesztő adatok, főként annak tükrében, hogy az NBA, vagy NFL bajnokságaiban szereplők meg sem közelítik ezeket a számokat. A teljesebb kép érdekében Tiger Woods 2,7 millió, Federer 12,5 millió, Michael Phelps 7,3 millió, LeBron James pedig 13,8 millió rajongóval rendelkezik 2013.04.13-án.

Hogyan használják? Nem a márkanevet (klubcsapatot, sportolót) promotálják, illetve nem a jegy, a merchandising eladásokat és reklámokat erőltetik, hanem az úgynevezett „game day experience”, azaz a mérkőzés élménye felé terelik a megjelenéseket. A meccsnapi atmoszféra, a lejátszott zenék listája, a mérkőzések előtti rituálék, öltözőjelenetek, pillanatképek a hotelből, vicces anekdoták a pályáról, mind-mind, olyan emocionális tényezők, amik valóban érdeklik a szurkolókat és nem a marketingre hegyeződnek ki. Ezek mellett megjelennek a hétköznapi, családi, baráti környezetben töltött idő bejegyzései is, például gyakran a Facebookon jelentik be gyermekük születését, vagy posztolnak finom ételekről. Sokszor megjelenítik jótékonysági tevékenységüket, tesznek fel képeket beteg gyerekekkel való találkozásokról, amik persze csak erősítik a szimpátiát. Természetesen jelen vannak a reklám célú bejegyzések is, amikor aktuális csukájukat, futócipőjüket, vagy sportfelszerelésüket reklámozzák, de mivel ezek arányosan oszlanak meg az előzőekkel, egyáltalán nem zavaróak.

Nem csak márkaépítésre, hanem információszerzésre is használható a közösségi média, hisz valós időben tudhatunk meg információt a sportolókról, nem kell megvárni a hírügynökségek jelentéseit. Ma már a sportsajtó is figyelemmel kíséri a közösségi médiát és hivatkozik rá, egyre többször találkozhatunk a következő kifejezéssel híradásokban: „jelentette be, közölte xy a Facebook oldalán”.
Magyarországon borús a kép, nagyon kevés sportolónk használja tudatosan a web2-es lehetőségeket, pedig ma, az okostelefonok világában nem jelenthet gondot az edzések, edzőtáborozások, versenyek, meccsek, élmények megosztása. Arról, hogy profi kommunikációs vagy menedzseri stáb dolgozna a sportolókkal, még ritkább esetekben beszélhetünk sajnos.

Olimpikonjaink közül Berki Krisztián építkezik a legtudatosabban, a Felix Promotion ügynökség segítségével alakította ki hivatalos Facebook oldalát, 17 ezer rajongója van. Jakabos Zsuzsanna szintén jól sáfárkodik hírnevével, 28 ezer rajongót gyűjtött. A focistáink közül Dzsudzsák Balázs vezeti a rangsort 75 ezer lájkolóval, mellette dolgozik menedzseri stáb, míg Szalai Ádám 25 ezer rajongóval rendelkezik.


A social média zászlóshajója egyértelműen a Facebook, azonban a Twitter (inkább Amerikában) és a Youtube is egyre inkább a felismert és kihasznált lehetőségek kategóriájába tartozik a sportklubok életében. A sportolók láthatóan úgy használják a közösségi médiát, mint bárki más, csak nagyobb publicitást kapnak, mint egy átlagos felhasználó. Az viszont érezhetően nagyon fontos, hogy jól kezeljék oldalaikat, mert akkor szívesen követik őket a felhasználók, és ez népszerűségüket is növeli, amellett, hogy a szponzoroknak egy plusz aktív felületet jelentenek.

(megjelent: BME-GT-times, május)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése