2013. június 13., csütörtök

Visszavonuló bokszvilágbajnok

Az év elején visszavonult profi világbajnok bokszoló Balzsay Károly az okokról, és jövőbeni terveiről beszélt, melyben meghatározó szerepet szán az edzősködésnek. Beszéltünk élményekről, emlékekről, élsportolásról és a tanulásról is.

Mit jelent ma Magyarországon bokszvilágbajnoknak lenni?
Szerencsém van, mert Magyarországon az emberek nagyon szeretik az ökölvívást. A világbajnoki cím megszerzése után óriási élmény volt szembesülni azzal, hogy mennyien drukkolnak nekem és, hogy ennyire szeretik azt, amit csinálok. Rengeteg elismerést kaptam és ez nagyon sok erőt adott mindig a folytatáshoz a kemény fárasztó napokon.

Mi a különbség a két vb címed között?
Az első világbajnoki címem egy picit kedvesebb. Bár mind a kettőt pokoli nehéz küzdelem árán szereztem mégis úgy érzem az első VB meccsemen sokkal több múlott. Az egy katartikus élmény volt!

Bokszban melyik a legrangosabb verseny, vagy elismerés?
Profi ökölvívásban a világbajnoki cím a legrangosabb az amatőröknél természetesen az olimpiai bajnoki cím a legnagyobb. Igaz voltam két olimpián (2000, 2004) sajnos ezek nem sikerültek jól.


Mi volt visszavonulásod oka?
A nyáron 34 éves leszek. 20 évet töltöttem a ring kötelek között. Azt éreztem, hogy már nem tudok olyan teljesítményt produkálni, mint korábban és ugye ez nem olyan sport, hogy ha nem megy, akkor maximum lemaradok vagy kikapok sok góllal. Itt a test durva fizikai hatásoknak van kitéve. Plusz a körülmények is úgy alakultak,hogy most jött el a pillanat, amikor vissza lehet és kell vonulni: Becsődölt a klubom, világbajnok vagyok és a civil életem is kezd elindulni. Így talán nem marad akkora űr. De bevallom, azért nagyon hiányzik...

Mikor kezdtél el sportolni? A bokszoláson kívül más sportágakat is kipróbáltál?
9 évesen Pakson kezdtem el kajakozni, amit 5 évig csináltam. De mivel nem ment, úgy ahogy szerettem volna, váltottam az ökölvívásra. A terem és a mozgás már ismerős volt. Apu időtlen idők óta ökölvívó edző. Így az én edzőm is lett, amit egész amatőr pályafutásom alatt nagyon szerettem!

Rólad is köztudott, hogy a diplomás sportolók körét gyarapítod. Mindig egyértelmű volt számodra, hogy a tanulás mellett sportoljál?
Otthon a szüleimtől mindig azt hallottam, hogy a sport mellett muszáj tanulni, mert az sem tart örökké. 2007 tavaszán, amikor a szem műtétem után ültem a kórházi ágyamon és nagyon nem volt biztos az, hogy én folytatni tudom a bokszot, akkor tudatosult bennem igazán, hogy miről is beszéltek.

Mi volt pályafutásod legjobb, legkedvesebb élménye?
Legkedvesebb élmények az olimpiákon való részvétel volt. Az olimpiai megnyitó Sydneyben felejthetetlen, úgy, mint 2009-ben az első VB meccsem ünneplése a ringben!

Mi volt pályafutásod legviccesebb sztorija?
Alapjában egy vidám ember vagyok és nagyon sok vicces élmény ért. Elég nehéz kiemelni egyet. Talán amikor először voltunk a magas Tátrában Zakopane-ban és a negyedik nap tudtuk meg azt, hogy azokban az erdőkben és azokon a hegyeken, ahol futunk nem ritka,hogy felbukkan egy-egy barnamedve. Ez igazán csak utólag volt vicces, főleg úgy, hogy egyszer eltévedtünk és összetalálkoztunk egy hatalmas szarvassal. A német barátom meg is jegyezte halkan: "hát jobb mintha medve lenne..."


Van valami babonád, meccsrituáléd?
Rengeteg babonám volt. Mindig ugyan abban a felszerelésben bokszoltam, ugyan abban a sorrendben öltöztem. Mindig cipőben, pólóban és alsónadrágban melegítettem be és csak azután vettem fel a többi cuccom.

Miben gondolkozol a továbbiakban, most, hogy befejezted aktív pályafutásodat?
Edzőként szeretném segíteni a sportágam és minél több fiatalnak adni annyi jó élményt és sikert, mint amiket én kaptam és elértem. Jelenleg a KSI-ben vagyok édesapám mellett, neki segítek a fiatalok edzésein. Nálunk 12-22 éves korig vannak a srácok, edzésenként 16-18 emberrel foglalkozunk. Mindemellett elkezdtem a középfokú edzői tanfolyamot is, de távolabbi célom persze az edzői papír megszerzése.

Harsányi Gergőhöz hasonlóan tagja vagy a Sportos Elméknek, akik a tanulás és sportolás együttes fontosságára hívják fel a figyelmet. Mit jelent ez számodra?
Ahhoz, hogy sikeres és jó sportoló legyél ahhoz elengedhetetlen a tanulás. Ráadásul a sport pályafutás után is könnyebben és boldogabban élhet az ember.


Balzsay mostanában egyébként főállású apaként is jeleskedik. Két kislányát feleségével együtt a napi rendszeres sportolásra és a sportolás szeretetére nevelik.

(Megjelent: BME-GT-times, 2013. április)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése