2013. június 13., csütörtök

Harsányi Gergely, egy igazán Sportos Elme

Időről időre felvetődik a kérdés és egyben probléma: Hogyan lehet a tanulás mellett rendszeresen sportolni, illetve élsportolónak lenni az iskolapadból? Kell-e választani a kettő közül, vagy jól megférnek egymás mellett is? A témát Harsányi Gergellyel, a londoni olimpián hősiesen szereplő, válogatott kézilabdázóval jártam körül.

Mikor kezdtél el sportolni? A kézilabdán kívül más sportágakat is kipróbáltál?
-6 éves koromban szüleim testvéremmel együtt beírattak úszásra, amit aztán 9 éven keresztül űztem. De közben számos más sportágat kipróbáltam; fociztam, kosaraztam, triatlonoztam, atletizáltam, sőt még sakkversenyen is részt vettem. Hál Istennek szüleim idejüket és energiájukat nem sajnálva vittek minket éveken keresztül edzésekre és versenyekre.

Mikor jöttek rá, hogy tehetséges vagy a kézilabdázásban?
- Kézilabdázni viszonylag későn, 15 évesen kezdtem el középiskolában, Nyíregyházán. A sportág alapjaival, szabályaival hamar egyenesbe kellett kerülnöm, hiszen a csapattársaimmal szemben jó néhány éves lemaradásom volt. De a többi sportág, amit űztem jó alapokat teremtettek hozzá és 17 évesen már bekerültem az utánpótlás válogatottba és a nyíregyházi NB1-es felnőtt csapat keretébe is.


Mindig egyértelmű volt számodra, hogy a tanulás mellett sportoljál?
- Mindig egyértelmű volt, hogy a kettőt együtt űzzem, a szüleim is erre inspiráltak és magam is éreztem mindig, hogy a kettő- sport és tanulás- nem csak jól megfértek egymás mellett, hanem jól kiegészítették és erősítették egymást az életemben.

Hogy viszonyultak tanáraid, diáktársaid a sportolásodhoz? Elnézőek voltak, sztárként kezeltek, felnéztek rád?
- A tanáraim mindig partnerek voltak, ha meccsek vagy válogatott elfoglaltság miatt el kellett esetleg engedni óráról, de az én esetemben szerencsére ez ritka volt, össze tudtam hangolni, nem szerettem a kivételezést. A tanárok és diáktársaim nem kezeltek sztárként, én nem is éreztem magam sosem annak, de büszkék voltak rám és a mai napig megmaradt a jó kapcsolatom velük.

Mi volt pályafutásod legjobb, legkedvesebb élménye?
- Sok csodálatos élmény ért a civil- és sportéletben, nehéz lenne kiemelni egyet, de az athéni és londoni olimpia mindenképp a legszebb élményeim közé tartoznak, hisz a világ több mint 10 ezer legjobb sportolójával együtt szerepelni kivételes érzés.

Mi volt pályafutásod legviccesebb sztorija?
- Az athéni olimpia negyeddöntőjét játszottuk és én mindig Lendvai Petivel melegítettem párban, ezt fél órával a meccs előtt kezdjük el szokás szerint. Ő azonban nem jelent meg, csak 5 perccel a meccskezdet előtt, ráadásul teljesen leizzadva. A miértre az a vicces válasz érkezett, hogy beragadt a mosdóba, s hiába kiabált segítségért, az nem érkezett, ezért egy kis résen 20 perc alatt tudta kihámozni magát, hogy le ne késse a meccset. Így szinte teljesen be is melegedett :) Ezek után megnyertük az olimpiai negyeddöntőt és Peti fantasztikusan játszott :)

Van valami babonád, meccsrituáléd?
- Ha ez rituálénak számít, akkor a meccs előtti pihenés fontos számomra, illetve a fejben való felkészülés, relaxálás.


Mindig a 10-es számban játszottál? Van ennek valami különleges jelentése?
- Nem mindig volt ez a mezszámom, többek között volt a 23-as szám is, a példaképem, Michael Jordan miatt. De amikor ez a mezszám foglalt lett Tatabányán, ahol jelenleg játszom, átváltottam a 10-esre, ami sok kiváló sport-vezéregyéniség száma volt.  Ez úgy érzem bejött nekem (is), megszerettem és azóta a válogatottban is 10-es mezben játszom.

Van álmod, amit még szeretnél elérni a kézilabdázással kapcsolatban?
- Sok álmom teljesült, sok szép élményem van, válogatott (olimpia, vb, eb) és Bundesliga meccseken is részt vehettem, BL meccsen azonban még szívesen játszanék.

Kisgyerekkorodban is így képzelted el az életedet?
- Kiegyensúlyozott életet élek boldogan a feleségemmel és a családommal. A sportban, tanulásban, civil életben sikeres éveket élhetek át, vagyis minden vágyam és álmom folyamatosan teljesül, amire gyerekkoromban vágytam. Ilyen boldog felnőttkort képzeltem gyerekkoromban is.


Visszakanyarodva kicsit a tanulás, sportolás témához: Tagja vagy, pontosabban elnöke vagy a Sportos Elméknek, akik a tanulás és sportolás együttes fontosságára szeretnék felhívni a figyelmet. Hogy jött ez az egész, mit kell tudni a kezdeményezésről?
- Tagja vagyok a Magyar Sporttudományi Társaság Sportinnovációs Bizottságának,  amelynek elnöke Györfi János, volt kézilabdaedzőm. Érdekelt az az újító nézet, amivel a magyar sportéletet segíteni próbálja a sportinnováció és különböző filozófiai elvek segítségével. Ő kért fel, hogy Dr. Elbert Gáborral közösen hozzunk létre egy olyan csoportot, amelynek tagjai segítik az „életen át tartó tanulás és sportolás” gondolatát népszerűsíteni. Szeretnénk leküzdeni azt a sztereotípiát, hogy egy sportoló „csak” kitűnő sportoló lehet, és nem kötődik hozzájuk az intelligencia, tanulás, sporttudományi munka fogalma. „Sport és Intelligencia” fogalmának köztudatban történő összekapcsolására úgy hisszük, hogy ismert, eredményes, képzett, intelligens sportolók a legalkalmasabbak. Reméljük, hogy ezek a sportolók példaképei lehetnek sportolni és tanulni vágyó fiatalok ezreinek, tízezreinek.
A kezdeményezés nem túl régen indult, de büszkék vagyunk arra, hogy viszonylag rövid idő alatt taglétszámunk különböző sportágakat űző, kitűnően gondolkodó és kommunikáló sportolókkal 14-re bővült, elindult a honlapunk (www.sportoselmek.com) és már 17 élő adásunk ment le az egyik tévécsatornán, melyek betekintést engednek a kulisszák mögé, anélkül, hogy az öltözői titkokat kifecsegnénk.
Mivel vannak további céljaink is, szeretnénk megnyerni magunknak olyan támogatókat, akik fantáziát látnak a Sportos Elmékben és mögé állnának egy ilyen kezdeményezésnek.

Mit gondolsz az aktív sportolás befejezése utáni időszakról, miben gondolkozol?
-Rengeteg élményt köszönhetek a sportnak és pályafutásom után vagy már közben szeretnék visszaadni a magyar sportéletnek valamit, amit én kaptam, legyen ez a sport bármely területe, utánpótlásnevelés, sportvezetés, sportdiplomácia vagy más szegmens, amiben kamatoztathatom a tapasztalatimat és tanulmányaimat.

Végezetül pedig: Mit adnál útravalónak azoknak, akik szintén a tanulás-sportolás közös útján járnak?

-Azt, hogy ne válasszanak közöttük, hanem együtt csinálják a kettőt. A testet és a szellemet érdemes együtt edzeni és fejleszteni, de a lényeg hogy örömünket leljük mindkettőben.


(Megjelent: BME-GT-times, 2012. december)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése